يک اظهار نظر پليسي درباره سريال نوار زرد
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۶۶۴۰
خبرگزاري آريا- يک کارشناس امور سينمايي در نقد مجموعه نوار زرد آورده است: اين مجموعه بر منطق متانت، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد؛ اين فينفسه امر مبارکي است؛ مشروط بر اينکه نگاه جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه خبري پليس، "حميد اندرز چمني" کارشناس امور سينمايي در يادداشتي به نقد مجموعه تلويزيوني نوار زرد پرداخته و آورده است:مجموعه تلويزيوني نوار زرد از يک ويژگي مهم برخوردار است و آن اينکه، مجموعه قابل تأملي است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نوار زرد جنس نگاه کريم لک زاده، رئاليسم پليسي اجتماعي پررنگي از اتفاقات و حوادث بعضاً پيشپاافتاده اجتماعي است اما لايههايي در آن عميقتر شدهاند که موضوع اين نوشته است؛ خصوصاً لايهاي از پيجويي هوشمندانه کارآگاهي با ويژگيهاي پليس ايراني که درام را در بستري آرام بر محور ادب و نزاکت، جستجو و کالبدشکافي پيش ميبرد.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد درباره اتفاقات و حوادثي است که با نگاه رئاليستي از پروندههاي موجود در ادارات پليس آگاهي بر بال تخيل سوار شده و قرار است در اين پرواز آموزشي درماني ما را با ترفندها و شگردهاي مجرمين متعدد آشنا نمايد.
هر قسمت از مجموعه پيامهاي روشني دارد؛ آدمها نهتنها براي اعمال شان بلکه به خاطر نياتشان هم تقاص پس ميدهند اما نکته اينجاست که اين پيرنگ ها با نظام رفتاري که در فرهنگ خود سراغ داريم کمي تا قسمتي فاصله دارد.
مجموعه تلاش دارد برخي کليدواژگان فضاي تخيلي را با حوادث و اتفاقات بهشدت واقعي محکي تصويري بزند اما اين فضاي تخيلي در بعضي قسمتهاي مجموعه نه در صورتبندي فرمي و نه در لايههاي محتوايي کارکردي واقعي نمييابد.
امير آقايي در نقش کارآگاه پليس آگاهي، وضعيت به ساماني در زندگي ندارد. چالشي که با رعنا زن گمشده خود دارد محکوم است تا حقيقتي پنهان از زندگي خصوصي خود را براي بينندگان آشکار نمايد در چنين شرايطي تصميم دارد به سراغ مردي برود که رانندهاش در زمان خدمت در کرمان بود و اکنون قرباني يک دسيسه است و گرفتار در زندان قزلحصار، اما قاضي پرونده و بعضاً فرماندهاش با اين کار مخالف هستند.
در اين گيرودار بنا به ضرورت شغلي هر بار با اتفاقات و حوادثي روبه رو ميشود که بهنوعي با زندگياش گره ميخورد.
تا همين جاي روايت از قسمتهاي ديده شده، عليرغم شباهت در جنس نگاه، خط فاصلي بين مجموعه تلويزيوني سرنخ کيومرث پوراحمد و مجموعه نوار زرد به چشم ميآيد.
نوار زرد از مختصات يک خانه و خانواده و مأموريت يک کارآگاه فراتر رفته است. او مناسبات پليسي توأمان و اغلب ناخواسته و چالشبرانگيز بين اتفاقات و حوادث اجتماعي را هم چاشني روايتش ساخته است. همينکه شخصيت اول مجموعه کارآگاه پليس است که براي مقابله با مجرمين و مخلين نظم و امنيت مردم همواره مواجهه و درگير با آنهاست، نگاهي پليسي اجتماعي در خود دارد.
از قضا پيام اصلي مجموعه را هم مجرميني که با کارآگاه در پيجويي پروندهها درگير شدهاند لابهلاي حرفهايشان خطاب به کارآگاه و دستيارش البته تماشاچيان ميزنند؛ من يکآن طمع کردم، نتيجهاش اين شد... يا اگر هولش نميدادم اون اتفاق نميافتاد...
در واقع آنها با اين حرفها، اين نهيب را به کارآگاه ميزنند که تصميمي اشتباه از سر طمع و غفلت، تبعات سخت و گاه جبرانناپذيري براي آنها به دنبال خواهد داشت کما اينکه پيش از اين هم دچار اين تبعات شدهاند.
مجموعه در لابهلاي قسمتهاي خود اين پيامهاي از روي جهل و عدم آگاهي از عواقب تلخ و ناگوار جرايم را به طنين اخلاقي بارها متذکر ميشود.
در مجموعه نوار زرد قدرت اختيار و انتخاب با بينندگان است ما نميدانيم و نميفهميم، سرگرد کاوه با نقشههايي که براي دستگيري مجرمين دارد چه خواهد کرد.
فيلمساز هم نميخواهد شگردهاي کارآگاهي را به ما بگويد، برعکس خواست او اين است که ما همراه شخصيت کارآگاه در گرهگشايي معماهاي پيش روي او مداخله کنيم.
اينکه آيا کارآگاه کاوه در کنار پيجويي هوشمندانه پروندههاي پيش رو به گمشدهاش يعني رعنا خواهد رسيد يا نه داستان ديگري است که دغدغه کارگردان نيست، او از ما ميخواهد با توجه به جرايمي که در قسمتهاي مختلف مجموعه به وقوع ميپيوندد نسبت به گرهگشايي پروندهها و پيامهاي آموزشي درماني لازم که در بده بستانهاي دراماتيک وجود دارد همراه و همگام با کارآگاه باشيم و از قافله حل معماهاي نفسگير و نتيجهگيري عقب نمانيم.
مجموعه تلويزيوني نوار زرد در ساختار روايي خود، محتوايي پليسي جنايي اجتماعي دارد. شخصيتهاي مجرمين مواجهه يا کنشي تعمدي بر ارتکاب جرم ندارند يا بهتر است بگوييم، اشاراتي محدود دال بر روساختي ضد اجتماعي از خود بروز ميدهند.
مجموعه نوار زرد يکي از معدود آثاري هست که بر منطق متانت ، ادب و آداب يک پليس ايراني تأکيد فراوان دارد که خود ميتواند يک بسته آموزشي مناسب براي مأموران پرونده بگيرش در رفتارسازي تعالي سازمان و مأموريتهايش باشد.
سکانس دستگيري دختري مجرم در بانک و نزاکتي که در رفتار به کار ميبرد به اندازه يک کارگاه آموزشي کاربرد دارد و نمونههايي از اين جنس که بهوفور ديده ميشود.
مجموعه پوريا آذربايجاني و فيلمنامه کريم لک زاده در لحظههاي درست روايت در ژانر پليسي قرار گرفتهاند؛ اينکه چطور ميتوان از واقعيتها به وجوه درام پيوند زد و جهاني واقعي با بنمايههاي تخيلي ترسيم نمود. آيا با اين جنس نگاه، ميتوان رئال را از خلال درام ديد؟ اين مجموعه نشان داد پيوستار معناداري را ميتوان بين اين دو عنصر برقرار کرد.
به هر رو پاي مفاهيم اخلاقي، حقوق شهروندي، ادب و فهم و نزاکت آن هم از نوع پليس ايراني در مجموعه نوار زرد که اولين مجموعهسازي آذربايجانيآن هم در ژانر پليسي است و نيز در فيلمنامهکريم لک زاده باز شده است و اين فينفسه امر مبارکي است مشروط بر اينکه نگاه عميقتر و جامعتري به مشارکتهاي مردمي در مأموريتهاي تخصصي پليس و برملا ساختن شگردهاي جديد مجرمين در کار باشد نه صرفاً معادلسازيهاي هاليوودي و تقليدگرايانه از بنمايههاي تخيلي در بازي و ميزانسن و... .
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زمان پخش سریال «سلمان فارسی» مشخص شد
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابطعمومی معاونت سیما، پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما با همراهی محسن برمهانی معاون سیما از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» بازدید کرد و در جریان روند تولید آن قرار گرفت. در این بازدید مهدی نقویان رییس سیمافیلم و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما حضور داشتند.
جبلی درابتدای این بازدید همراه با داود میرباقری کارگردان، برمهانی معاون سیما و حسین طاهری تهیهکننده و گروه همراه به تماشای سکانسهایی از پروژه نشستند و سپس بخشهایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد.
در ادامه میرباقری و طاهری، رییس سازمان صدا و سیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارایه کردند. این در حالی است که انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشته و مقابل دوربین رفتند.
سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند و به خاطر دقت و حساسیتی که میرباقری در کارگردانی دارد، این سکانس چند بار تکرار شد تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.
جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: من برای عرض خسته نباشید به گروه تولید سریال خدمت آقایان میرباقری، طاهری و عوامل تولید این مجموعه از جمله بازیگران، هنروران و عوامل پشت دوربین رسیدم تا همچون گذشته در جریان روند تولید و پیشرفت پروژه قرار بگیرم. ما در سازمان صدا و سیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیازهای این مجموعه فاخر و تاریخی و جریانساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساختها و ساخت و سازها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش میرود.
وی ادامه داد: امسال یکی از سختترین سالهای تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. میتوانم بگویم امسال یک سال سرنوشتساز است. لذا وظیفه ما در سازمان صدا و سیما است که از همه ظرفیتها و اختیاراتمان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامهریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثالزدنی کار را پیش میبرند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت دنبال میکنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.
در ادامه میرباقری در باره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفتهایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانسها مربوط به بودخشان (پدر سلمان) ، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین میرود.
وی در پاسخ به این پرسش که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش میرویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاش میکنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم.
حسین طاهری تهیهکننده مجموعه «سلمان فارسی» هم درباره تولید سریال گفت: «سلمان فارسی» یکی از مجموعههای بزرگ صدا و سیما است که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسلهای بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسلها را برای صنعت فیلمسازی رشد میدهد.
وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دورهای که مغفول مانده بود اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد.
جبلی در انتها به تماشای راشهایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخشهای مختلف این سریال گفتوگو کرد.
کد خبر 848936 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران