کارگردان سریال نوار زرد: سعی کردم کلیشهها را بشکنم
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۳۳۸۷
پوریا آذربایجانی با اشاره به حق پیشنهاد سفارش دهندگان یک مجموعه نمایشی برای انتخاب بازیگران آن گفت: در این پروژه کسی به من چیزی را تحمیل نکرد.
خبرگزاری تسنیم: «نوار زرد» اولین تجربه کارگردانی پوریا آذربایجانی در مقام تولید مجموعههای تلویزیونی محسوب میشود. نوار زرد داستان زندگی کاوه کیهان را روایت میکند که یک سرگرد پلیس آگاهی است و پروندههای مختلف جنایی را حل و فصل میکند.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پوریا آذربایجانی در پشت صحنه این سریال با بیان اینکه کاری که سفارش صرف باشد انجام نمیدهد گفت: من اصولاً کاری را که فکر میکنم درست است انجام میدهم و البته گاهی به خاطرش هزینه هم میدهم. معمولاً سعی میکنم کاری که سفارش صرف باشد انجام ندهم. این سریال کاراکترهای سیاه و سفید ندارد و حتی همین نقش اصلی سریال که امیر آقایی بازی میکند کاراکتری مثبت و بدون اشتباه و اشکال نیست ولی سعی بر این بوده که یک پلیس دوست داشتنی به نمایش دربیاید. در نوار زرد سعی کردم کلیشهها را بشکنم. ممکن است برای همین موضوع در آینده سفارش دهندگان این مجموعه بخواهند برخی تغییرات روی سریال اعمال شود ولی تا امروز که آقای منتظر المهدی و سایر دوستان راشها را مشکلی بوجود نیامده است.
وی در مورد فیلم نامه نویس این مجموعه تلویزیونی گفت: «من کریم لکزاده را نمیشناختم. آقای شفیعی سناریو رو به من دادند و من خواندم و بعد با کریم لک آشنا شدم. من فکر میکنم او نویسنده خوبی است و فرمولهایی که باید برای جذابیت قصه رعایت بکند،رعایت کرده است و به نظرم نتیجه مثبتی از سریال خواهیم گرفت. البته ما به فراخور تولید در برخی موارد فیلمنامه را بازنویسی میکنیم.
این کارگردان در مورد انتخاب بازیگران گفت: من آقای آقایی را سالها است که میشناسم. وقتی این نقش را به او پیشنهاد دادم و متن را خواند، خیلی آن را دوست داشت. با اینکه هر سفارش دهندهای ممکن است برای انتخاب هنرپیشگان ایدهای داشته باشد که حق هم دارد، ولی واقعا در این پروژه کسی به من چیزی را تحمیل نکرد.
من سعی میکنم کارم را درست انجام دهم اگر فکر کنم فردی برای نقشی مناسب نیست میگویم کما اینکه این اتفاق در کارهایم افتاده است. در «نوار زرد» یک تعاملی اتفاق افتاده است. اینطور نیست که بگویم حرف، فقط حرف من است یا حرف مجری طرح. فیلم سازی یک کار گروهی است و در درجه اول باید منیت در آن شکسته شود.
امیر آقایی در نقش سرگرد کاوه کیهان، سیروس گرجستانی در نقش پدر او و کمند امیرسلیمانی در نقش فرشته خواهرش ازجمله بازیگران ثابت این مجموعه تلویزیونی هستند. همچنین بهاره کیانافشار، محسن بهرامی، قاسم زارع، امیر غفارمنش، نادر مشایخی و داریوش اسدزاده از دیگر بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در نوار زرد قطعی شده و جلوی دوربین رفتهاند.
فیلمنامه مجموعه نوار زرد در 20قسمت توسط کریم لکزاده نگاشته شده و تهیهکنندگیاش را موسسه وصفصبا عهدهدار است. این مجموعه حاصل همکاری مشترک شبکه دوی سیما و موسسه ناجیهنر محسوب میشود و قرار است در فصل پاییز و با شروع هفته نیروی انتظامی به روی آنتن برود.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۳۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن میشود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار میکند.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنبالهسازی سریالهای موفق به تاسی از فصلبندی مجموعههای غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعههای غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیتتر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریالهای چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصلها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.
دنباله سازی در حوزه سریال، در دورهای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سالهای اخیر، ساخت سریالهای چند فصلی مجموعههایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.
دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعههای سیما بازتابی اجتماعی و رسانهای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکههای اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکستهای متوالی باید مورد توجه تصمیمسازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.
با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعههایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمیگردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.
بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفتوگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجیهای منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.
همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان میدهد، پروژه افزایش فصول سریالها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصلهای قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.
با این حال انتظار میرفت این شکست، با پخش سریال نونخ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .
در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافتهای گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.
فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیفتر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایهها و شوخیهای بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.
تیپهایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشهای در فصل پنجم سریال داشتند.
محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نونخ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیتها دنبال می کند. گرههای متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گرههای فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.
در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، میتوانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصلهای متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایههای اصلی دراماتیک سریال شد.
قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.
هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پردهپوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب میشود.
در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیههایی مواجه شود.
کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصلهای آن پایینتر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان میداد که سازندگان سعی کردهاند برای خوشایند تحولخواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار میشود.